fbpx
Kontakt
Frågor & Svar

Frågor & Svar

Villalarm

Jag ska flytta, kan jag ta med mig larmet?

Ja, antingen flyttar du med larmet till den nya bostaden eller så säljer du larmet tillsammans med bostaden till den nya ägaren.

Vad händer om mitt villalarm går sönder?

Vårt serviceavtal täcker alla tekniska fel med ditt villalarm. Skulle någon komponent ej fungera så kan du kontakta oss så kommer vi skicka ut en tekniker för att åtgärda eller ersätta den.

Jag behöver byta batteri, hur går jag tillväga?

Du kan byta batterier själv och batterier beställs via https://shop.sakralarm.se. Mer om hur du byter batterier hittar du via https://shop.sakralarm.se/manualer-och-guider. Känner du dig osäker så får du hjälp genom att kontakta vår kundtjänst.

OBS! Är larmet kopplat till Securitas larmcentral, skall du ringa 0771-50 60 75 och meddela om batteribyte. Larmcentralen lägger då larmet i serviceläge och ingen åtgärd vidtages.

Är det bättre att äga eller hyra mitt villalarm?

Genom att köpa ett villalarm utan abonnemang sparar du som kund tusentals kronor jämfört med att betala en månadskostnad över flera års tid. Det blir helt enkelt billigare för dig i längden och du kan själv välja om du även vill ha larmet kopplat till vaktbolag eller inte.

Vad behöver jag tänka på vid batteribyte för mitt villalarm?

Följ länken så hittar du all information du behöver om batteribyte för Säkra Larms villalarm: https://shop.sakralarm.se/manualer-och-guider

Hur fungerar Säkra Larms app?

I den här filmen får du hjälp med hur du kan använda vår app samt vilka funktioner som finns. Observera att vi tillhandahåller två olika appar och guiden gäller endast för appen som heter Sakra Larm.

Jag har lagt till min sambo som användare men hen kan inte logga in i appen?

Användare till IQ-Panelen och Larmportalen måste registreras separat. Följ denna video för instruktioner

Varför får jag så mycket mejl? Jag får ett mejl varje dag om att det inte är på larmat?

Du kan avaktivera och ändra notiser för olika händelser via larmportalen. Följ denna video för instruktioner

Hur fungerar Geo-staket? Hur tar jag bort/lägger till en telefon för geo?

GEO-staket är i grunden ett osynligt staket som du själv kan ställa in hur stort eller litet du vill att det ska vara. Det kommunicerar via din mobil och ditt larm och gör det möjligt för larmet att veta när du lämnar ditt staket och när du kommer tillbaka. Med ett Geo-staket blir du även påmind om du glömt larma på.
I denna video visar vi hur du programmerar ett geo-staket

Vad är z-wave och hur fungerar det?

Z-wave är en term som ofta dyker upp när det handlar om smarta hem. Kort sagt är Z-wave en trådlös signaltyp som används för att enheter skall kunna kommunicera i smarta hem. Till att börja med har den ett standardiserat protokoll. Det innebär att alla enheter “pratar samma språk”, vilket gör det lättare att integrera dem med varandra och med vårt larmsystem.

Förutom det är kommunikationen mellan enheter alltid tvåvägs: enheter bekräftar de kommandon de får. Det gör Z-Wave-enheter mycket pålitliga. Den ser till att enheter aldrig missar ett kommando och tillåter dina sensorer att fungera som ett smart säkerhetssystem.

Äger jag mitt hemlarm?

Ja, du äger alltid ditt hemlarm oavsett hur du lägger upp betalningen.

Vem kopplas larmet till när larmet utlöses?

Kunden väljer alltid själv om denna vill koppla larmet till sin egen mobil samt upp till 3 andra mobiler, till Securitas larmcentral och väktare eller båda delarna.

Kan man ha husdjur hemma när larmet är på?

Husdjur är inga problem. Våra Villalarm anpassas efter ert husdjurs storlek vid installationstillfället, och lägenhetslarmen kommer förinställda för husdjur.

Är Säkra Larm en polisgodkänd installatör?

Ja, Säkra Larm är en polisgodkänd larminstallatör enligt tillståndsbevis Dnr: AtL-578-111/08.

Hur vet jag att det är dags att byta batterier för mitt villalarm?

Du kommer få ett meddelande i appen eller av larmcentralen i god tid innan det är dags för batteribyte av ditt villalarm

Fungerar mitt villalarm om jag tar bort min fasta telefon?

De flesta av våra larmsystem har ett sim-kort och kommunicerar trådlöst över mobilnätet, vilket innebär att du inte behöver fast telefoni för att larmet ska fungera. Är du osäker på om du har ett sim-kort i ditt larmsystem så kan du kontakta Säkra Larms kundtjänst 010-333 32 93.

Jag vill att det larmar av/på när jag låser mitt id-lock

Du kan programmera så dörren låser sig när du larmar på via appen och att det larmar av när du låser upp dörren.

Kan jag larma av med Bluetooth?

Du kan både larma av och låsa upp dörren med Bluetooth förutsatt att du har vårt senaste larmsystem och ett kompatibelt elektroniskt lås t.ex. ID lock.

Jag ska ha hantverkare/kattvakt etc hemma, kan jag ge dem en tillfällig kod?

Via larmportalen kan du ge ut tillfälliga koder till hantverkare eller gäster.
Följ denna video för instruktioner

Måsta jag koppla mitt larm till en larmcentral med väktartjänst?

Nej, som kund på Säkra Larm kan du välja hur ditt vill koppla ditt larm. Vill du inte ha larmcentral & väktartjänst kan du koppla ditt larm privat och får då bilder/notiser till dig egen och upp till 3 andra mobiltelefoner.

    Är du intresserad av våra larmlösningar? Låt oss kontakta dig!

    Genom att fylla i formuläret så kommer vi att ta kontakt med dig och hjälpa er att hitta en larmlösning som passar just er.

    Ja, jag är kund idagNej, jag är inte kund idag