Frågor & Svar
Sök bland våra vanligaste ämnen
Hitta svar på populära frågor.
Villalarm
Jag ska flytta, kan jag ta med mig larmet?
Ja, antingen flyttar du med larmet till den nya bostaden eller så säljer du larmet tillsammans med bostaden till den nya ägaren.
Vad händer om mitt villalarm går sönder?
Vårt serviceavtal täcker alla tekniska fel med ditt villalarm. Skulle någon komponent ej fungera så kan du kontakta oss så kommer vi skicka ut en tekniker för att åtgärda eller ersätta den.
Jag behöver byta batteri, hur går jag tillväga?
Du kan byta batterier själv och batterier beställs via https://shop.sakralarm.se. Mer om hur du byter batterier hittar du via https://shop.sakralarm.se/manualer-och-guider. Känner du dig osäker så får du hjälp genom att kontakta vår kundtjänst.
OBS! Är larmet kopplat till larmcentral, skall du ringa till larmcentralen och meddela om batteribyte. Larmcentralen lägger då larmet i serviceläge och ingen åtgärd vidtages.
Är det bättre att äga eller hyra mitt villalarm?
Genom att köpa ett villalarm utan abonnemang sparar du som kund tusentals kronor jämfört med att betala en månadskostnad över flera års tid. Det blir helt enkelt billigare för dig i längden och du kan själv välja om du även vill ha larmet kopplat till vaktbolag eller inte.
Vad behöver jag tänka på vid batteribyte för mitt villalarm?
Följ länken så hittar du all information du behöver om batteribyte för Säkra Larms villalarm: https://shop.sakralarm.se/manualer-och-guider
Hur fungerar Säkra Larms app?
I den här filmen får du hjälp med hur du kan använda vår app samt vilka funktioner som finns. Observera att vi tillhandahåller två olika appar och guiden gäller endast för appen som heter Sakra Larm.
Jag har lagt till min sambo som användare men hen kan inte logga in i appen?
Användare till IQ-Panelen och Larmportalen måste registreras separat. Följ denna video för instruktioner
Varför får jag så mycket mejl? Jag får ett mejl varje dag om att det inte är på larmat?
Du kan avaktivera och ändra notiser för olika händelser via larmportalen. Följ denna video för instruktioner
Hur fungerar Geo-staket? Hur tar jag bort/lägger till en telefon för geo?
GEO-staket är i grunden ett osynligt staket som du själv kan ställa in hur stort eller litet du vill att det ska vara. Det kommunicerar via din mobil och ditt larm och gör det möjligt för larmet att veta när du lämnar ditt staket och när du kommer tillbaka. Med ett Geo-staket blir du även påmind om du glömt larma på.
I denna video visar vi hur du programmerar ett geo-staket
Vad är z-wave och hur fungerar det?
Z-wave är en term som ofta dyker upp när det handlar om smarta hem. Kort sagt är Z-wave en trådlös signaltyp som används för att enheter skall kunna kommunicera i smarta hem. Till att börja med har den ett standardiserat protokoll. Det innebär att alla enheter “pratar samma språk”, vilket gör det lättare att integrera dem med varandra och med vårt larmsystem. Förutom det är kommunikationen mellan enheter alltid tvåvägs: enheter bekräftar de kommandon de får. Det gör Z-Wave-enheter mycket pålitliga. Den ser till att enheter aldrig missar ett kommando och tillåter dina sensorer att fungera som ett smart säkerhetssystem.
Äger jag mitt hemlarm?
Ja, du äger alltid ditt hemlarm oavsett hur du lägger upp betalningen.
Vem kopplas larmet till när larmet utlöses?
Kunden väljer alltid själv om denna vill koppla larmet till sin egen mobil samt upp till 3 andra mobiler, till larmcentral och väktare eller båda delarna.
Kan man ha husdjur hemma när larmet är på?
Husdjur är inga problem. Våra Villalarm anpassas efter ert husdjurs storlek vid installationstillfället, och lägenhetslarmen kommer förinställda för husdjur.
Är Säkra Larm en polisgodkänd installatör?
Ja, Säkra Larm är en polisgodkänd larminstallatör enligt tillståndsbevis Dnr: AtL-578-111/08.
Hur vet jag att det är dags att byta batterier för mitt villalarm?
Du kommer få ett meddelande i appen eller av larmcentralen i god tid innan det är dags för batteribyte av ditt villalarm
Fungerar mitt villalarm om jag tar bort min fasta telefon?
De flesta av våra larmsystem har ett sim-kort och kommunicerar trådlöst över mobilnätet, vilket innebär att du inte behöver fast telefoni för att larmet ska fungera. Är du osäker på om du har ett sim-kort i ditt larmsystem så kan du kontakta Säkra Larms kundtjänst på 010-333 32 93.
Jag vill att det larmar av/på när jag låser mitt id-lock
Du kan programmera så dörren låser sig när du larmar på via appen och att det larmar av när du låser upp dörren.
Kan jag larma av med Bluetooth?
Du kan både larma av och låsa upp dörren med Bluetooth förutsatt att du har vårt senaste larmsystem och ett kompatibelt elektroniskt lås t.ex. ID lock.
Jag ska ha hantverkare/kattvakt etc hemma, kan jag ge dem en tillfällig kod?
Via larmportalen kan du ge ut tillfälliga koder till hantverkare eller gäster.
Följ denna video för instruktioner
Måsta jag koppla mitt larm till en larmcentral med väktartjänst?
Nej, som kund på Säkra Larm kan du välja hur ditt vill koppla ditt larm. Vill du inte ha larmcentral & väktartjänst kan du koppla ditt larm privat och får då bilder/notiser till dig egen och upp till 3 andra mobiltelefoner.
Vilket telefonnummer har Security Assistance?
Om du vill komma i kontakt med Security Assistance ringer du 040-689 24 00, det kan vara till exempel att du vill sätta ditt larm i serviceläge eller återkalla en utryckning. Det är även numret Security Assistance ringer dig ifrån om det skulle gå ett larm. Vi rekommenderar att du lägger in numret i din mobil.
Hur lång tid tar det för en väktare att rycka ut?
Utryckningstider för väktare är något som aldrig kan garanteras av något väktarbolag i branschen. Det är många parametrar som behöver vägas in när det kommer till hur snabbt en väktare kan rycka ut och utryckningstiden kan även skilja sig från gång till annan.
Smarta hem
Var i appen kan jag programmera mina smart plugs?
I denna video visar vi hur du programmerar dina smart plugs och enheter via Säkra larm portalen.
Jag kan inte se mina smart plugs i appen?
För problem med smart plugs Kontakta kundtjänst på 010-333 32 93 eller
servicedesk@sakralarm.se
Mina smart plugs funkar inte?
För stora avstånd mellan z-wave produkter kan göra signalen svag. Prova att flytta enheterna närmare varandra.
Vad är z-wave och hur fungerar det?
Z-wave är en term som ofta dyker upp när det handlar om smarta hem. Kort sagt är Z-wave en trådlös signaltyp som används för att enheter skall kunna kommunicera i smarta hem.
Till att börja med har den ett standardiserat protokoll. Det innebär att alla enheter “pratar samma språk”, vilket gör det lättare att integrera dem med varandra och med vårt larmsystem.
Förutom det är kommunikationen mellan enheter alltid tvåvägs: enheter bekräftar de kommandon de får. Det gör Z-Wave-enheter mycket pålitliga. Den ser till att enheter aldrig missar ett kommando och tillåter dina sensorer att fungera som ett smart säkerhetssystem.
Hur schemalägger jag mina smart plugs/lås?
I denna video visar vi hur du programmerar dina smart plugs och enheter via Säkra larm portalen.
Varför filmar inte min ip-kamera?
Det är vanligt att kamerans VMD fönster är felaktigt inställda. Följ denna video för information om hur du ställer in kamerans VMD fönster.
Jag har lagt till min sambo som användare men hen kan inte logga in i appen?
Användare till IQ-Panelen och Larmportalen måste registreras separat. Följ denna video för instruktioner https://youtu.be/P3g30gIeK20
Varför får jag så mycket mejl? Jag får ett mejl varje dag om att det inte är på larmat?
Du kan avaktivera och ändra notiser för olika händelser via larmportalen. Följ denna video för instruktioner
Hur fungerar Geo-staket? Hur tar jag bort/lägger till en telefon för geo?
GEO-staket är i grunden ett osynligt staket som du själv kan ställa in hur stort eller litet du vill att det ska vara. Det kommunicerar via din mobil och ditt larm och gör det möjligt för larmet att veta när du lämnar ditt staket och när du kommer tillbaka. Med ett Geo-staket blir du även påmind om du glömt larma på.
I denna video visar vi hur du programmerar ett geo-staket
Jag vill att det larmar av/på när jag låser mitt id-lock
Du kan programmera så dörren låser sig när du larmar på via appen och att det larmar av när du låser upp dörren.
Kan jag larma av med Bluetooth?
Du kan både larma av och låsa upp dörren med Bluetooth förutsatt att du har vårt senaste larmsystem och ett kompatibelt elektroniskt lås t.ex. ID lock.
Jag ska ha hantverkare/kattvakt etc hemma, kan jag ge dem en kod?
Via larmportalen kan du ge ut tillfälliga koder till hantverkare eller gäster.
Följ denna video för instruktioner https://youtu.be/P3g30gIeK20
Är era övervakningskameror integrerade med larmsystemet?
Vi har både övervakningskameror som går att integrera med vårt nya larmsystem och hantera via samma app. Vi är även andra övervakningskameror som fungerar separat.
Brandlarm
Jag ska flytta, kan jag ta med mig larmet?
Ja, antingen flyttar du med larmet till den nya bostaden eller så säljer du larmet tillsammans med bostaden till den nya ägaren.
Jag behöver byta batteri, hur går jag tillväga?
Du kan byta batterier själv och batterier beställs via https://www.sakralarmbutik.se, känner du dig osäker så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Vem kopplas larmet till när larmet utlöses?
Kunden väljer alltid själv om denna vill koppla larmet till sin egen mobil samt upp till 3 andra mobiler, till larmcentral och väktare eller båda delarna.
Hur många brandlarm bör man ha?
Man bör ha minst 1 rökdetektor på varje våningsplan och var 50:e m2 i en bostad för att brandlarmet ska vara effektivt.
Hur fungerar ett brandlarmsytem?
Ett brandlarmsystem är konstruerat för att minska skador om en brand skulle uppstå. Exakt hur våra brandlarm fungerar kan läsa mer om här.
Hur ska brandlarm placeras?
Det är främst rökdetektorerna som är viktiga att placera rätt. De ingår i brandlarmet och ska placeras var 50:e m2 eller minst 1 på varje våningsplan i en bostad.
Hur man gör besiktning brandlarm?
Ett brandlarm i från Säkra Larm behöver inte besiktas. Skulle det vara fel på larmet eller detektorerna kommer ett larmet att varna.
Vattenfelsbrytare
Hur man installerar vattenfelsbrytare?
Att installera en vattenfelsbrytare är inget man gör som privatperson. En installation ska utföras av ett auktoriserat vvs-företag, vilket Säkra Larm är.
Vad är priset för en vattenfelsbrytare?
Kostnaden för en vattenfelsbrytare beror på en rad olika faktorer. Kontakta oss så hjälper vi dig med att ser över var priset för en vattenfelsbrytare blir i ditt fall.
Hur fungerar en vattenfelsbrytare?
En vattenfelsbrytare stänger av vattnet om det uppstår en läcka. Tryckgivaren som finns i vattenfelsbrytaren känner av trycket i din bostads vattenrör, skulle trycket minska så stänger vattenfelsbrytaren automatiskt av huvudvattenledningen och larmar dig om läckan. Du kan läsa mer om våra bäst i test vattenfelsbrytare på vår blogg.
Lägenhetslarm
Jag ska flytta, kan jag ta med mitt lägenhetslarm
Ja, antingen flyttar du med ditt lägenhetslarm till den nya bostaden eller så säljer du larmet tillsammans med bostaden till den nya ägaren.
Vad händer om mitt lägenhetslarm går sönder?
Vårt serviceavtal täcker alla tekniska fel för våra lägenhetslarm. Skulle någon komponent ej fungera så kommer så kommer vi skicka ut en tekniker för att åtgärda eller ersätta den. Du kan kontakta vår kundtjänst på numret: 010-333 32 93.
Jag behöver byta batteri för mitt larm, hur går jag tillväga?
Du kan byta batterier själv. Batterierna beställs via https://www.sakralarmbutik.se/. Känner du dig osäker så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på numret: 010-333 32 93.
Äga eller hyra ett larmsystem?
Genom att köpa och äga ett lägenhetslarm utan abonnemang kommer du som kund spara tusentals kronor i längden jämfört med att betala en månadskostnad över flera års tid. Ta reda på hur mycket du kan spara med vår prisjämförelse på startsidan
Äger jag mitt lägenhetslarm?
Ja, du äger alltid ditt lägenhetslarm utan abonnemang oavsett hur du lägger upp betalningen. Kontakta oss och köp ditt larm idag.
Vem kopplas mitt larm till när det utlöses?
Du väljer alltid själv om ditt larm ska kopplas till din mobil samt upp till 3 andra mobiler, till larmcentral och väktare, eller båda delarna.
Kan jag ha husdjur hemma när mitt larm är på?
Husdjur är inga problem. Våra Villalarm anpassas efter ditt husdjurs storlek vid installationstillfället och lägenhetslarmen kommer redan förinställda för husdjur.
Är Säkra Larm en polisgodkänd larminstallatör?
Ja. Säkra Larm är polisgodkänd att installera larm enligt tillståndsbeviset Dnr: AtL-578-111/08.
Kundtjänst
Är Säkra Larm medlem i Säkerhetsbranschen?
Ja, vi är medlemmar i Säkerhetsbranschen sedan flera år tillbaka. http://www.sakerhetsbranschen.se/medlemmar/medlemmar
Jag ska flytta, kan jag ta med mig larmet?
Ja, antingen flyttar du med larmet till den nya bostaden eller så säljer du larmet tillsammans med bostaden till den nya ägaren.
Vad händer om larmet går sönder?
Vårt serviceavtal täcker alla tekniska fel. Skulle någon komponent ej fungera så kommer vi skicka ut en tekniker för att åtgärda eller ersätta den.
Jag behöver byta batteri, hur går jag tillväga?
Du kan byta batterier själv och batterier beställs via https://www.sakralarmbutik.se
Hur installerar jag appen?
Ladda ner vår app (appen heter Säkra) via App Store eller Play Store. Öppna appen och tryck ”Lägg till ny”. Du kommer se två textfält. I det översta kan du döpa larmet till det du önskar. I det nedre fältet skriver du in ditt PanelID som du hittar i det tekniska dokument installatören lämnade hos dig. Tryck på Spara.
För att logga in i appen så trycker du på ditt larm och skriver in din fyrsiffriga kod(samma kod som du larmar av och på med) och sedan OK.
Kan jag få reda på vilken information ni har om mig?
Du har rätt enl. GDPR att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter, samt få tillgång till dessa, utan kostnad. Detta kallas för registerutdrag, vilket begärs antingen genom att kontakta vår kundtjänst på 010-333 32 93 eller via e-post till dso@sakralarm.se
Vad gör ni med mina personuppgifter?
Information om hur vi behandlar dina personuppgifter framgår i vår integritetspolicy, vilken du hittar här: Integritetspolicy
Hur fungerar Säkra Larms app?
I den här filmen får du hjälp med hur du kan använda vår app samt vilka funktioner som finns. Observera att vi tillhandahåller två olika appar och guiden gäller endast för appen som heter Sakra Larm.
Kan jag få min faktura via autogiro eller e-post?
Ja, fakturor gällande larmcentraltjänster och serviceavtal kan fås via både e-post och autogiro. Kontakta vår kundtjänst på 010-333 32 93 eller via hemsidan autogiroanmälan Fakturor gällande delbetalning av larmet hänvisas till respektive finansieringsbolag.
Om jag väljer att delbetala, kan jag ändå välja att slutbetala när jag vill?
Ja, du kan när som helst välja att slutbetala, kontakta Svea Ekonomi på 08-735 90 00
Hur får jag hjälp med mitt larm som jag köpt av Säkra Larm?
Ring vår kundtjänst på 010-333 32 93 och välj knappval 2.
Vår kundtjänst är öppen – mån-fre kl 09:00-16:00.
Under vilka tider kan jag göra en felanmälan?
Vår kundtjänst är öppen dygnet runt alla dagar i veckan, så det finns alltid någon som kan ta emot ditt samtal och registrera ditt supportärende. Vår kundtjänst har öppettider enligt ovan, och ringer du inom dessa tider kan växeln koppla dig dit så att du får hjälp direkt.
Får jag rabatt på min hemförsäkring?
Många försäkringsbolag ger rabatter på premien och lägre självrisk om man har ett larmsystem installerat. Vissa försäkringsbolag erbjuder upp till 20% rabatt om man installerar ett vattenlås i sin bostad. Hör med ditt försäkringsbolag vad som gäller.
Jag har köpt ett larm av er, vad händer nu?
Vår kundtjänst kommer ringa dig ifrån 010-333 32 93 och boka upp en tid för installation med en av våra behöriga larminstallatörer.
Hur vet jag att det är er personal som är ute och jobbar i vårt område?
Vår personal har alltid profilkläder med vår logga samt en företagslegitimation med foto, personnummer och namn. Känner du dig osäker så kan du kontakta oss via https://www.facebook.com/sakralarm/, via telefon (010-33 33 293) eller via e-post (servicedesk@sakralarm.se) så kan vi bekräfta om vi har personal i området.
Jag har bytt telefonnummer, påverkar detta mitt hemlarm, och vad behöver jag isåfall göra?
Om du har ditt larmsystem kopplat till en larmcentral så behöver du ringa dem och informera dem om att du bytt nummer. Har du ditt hemlarm privatkopplat behöver du ringa Säkra Larms kundtjänst och meddela ditt nummerbyte.
Vilket telefonnummer har Security Assistance?
Om du vill komma i kontakt med Security Assistance ringer du 040-689 24 00, det kan vara till exempel att du vill sätta ditt larm i serviceläge eller återkalla en utryckning. Det är även numret Security Assistance ringer dig ifrån om det skulle gå ett larm. Vi rekommenderar att du lägger in numret i din mobil.
Hur kommer jag som kund bli påverkad av bytet av larmcentral?
Du som kund kommer inte märka någon skillnad då din larmcentralstjänst inte kommer förändras. Ditt larm kopplas upp mot Security Assistance larmcentral som ringer dig och dina inlagda kontaktpersoner precis som tidigare. Vid uteblivna svar eller om du själv begär det så skickas närmaste väktare ut, Security Assistance samarbetar med flera olika väktarbolag som täcker 1 545 orter i Sverige. Kan larmcentralen tydligt se i dina kameror att det är en pågående brand eller inbrott så påkallas räddningstjänst direkt.
Kommer utryckningstiden för väktare att förändras?
Utryckningstider för väktare är något som aldrig kan garanteras av något väktarbolag i branschen. Det är många parametrar som behöver vägas in när det kommer till hur snabbt en väktare kan rycka ut och utryckningstiden kan även skilja sig från gång till annan.